Facebook post by University of Helsinki

Ilmastoviestintä vahvistaa toivoa, kun se 1) auttaa ihmisiä tunnistamaan ilmastotekoja, joita he jo nyt tekevät 2) kertoo tarinoita erilaisista ihmisistä, ryhmistä ja yrityksistä, jotka ovat onnistuneet ilmastoteoissa 3) osoittaa luottamusta ihmisten kyvykkyyteen saavuttaa ilmastotavoitteet 4) korostaa ilmastotekojen moninaisia hyötyjä itselle sekä muille uhrautumispuheen sijasta. Yhteiskunta on nyt vakuutettava siitä, että ilmastoneutraali tulevaisuus, jossa ilmaston lämpeneminen on pysäytetty, on toivottava ja parempi tulevaisuus.
“Pelko ei kannusta toimimaan” – millaista olisi toivoa vahvistava ilmastoviestintä? | Helsingin yliopisto www.helsinki.fi

Suomalaiset eivät koe pystyvänsä vaikuttamaan ilmastonmuutokseen omilla teoillaan. Pelko vaikuttaa ihmisten kykyyn tehdä ilmastotoimia. Medialla on merkittävä rooli pelkojen lietsomisessa. Toivoa vahvistavalla ilmastoviestinnällä voidaan kannustaa ihmisiä toimimimaan, kirjoittaa apulaisprof...